کشور و استان و شهر و روستا و قبیله (ایل) و فرد بافنده ای که فرش دستباف توسط او تولید می شود میتواند تأثیر زیادی بر روی فرش داشته باشد.
منطقهها و شهرهای مختلف ممکن است دارای تاریخچه و فرهنگ متفاوتی باشند که بر بافت و طرحهای فرشهای دستباف ارتباط دارد. این میتواند به عنوان یک منبع الهام برای طراحان و بافندگان عمل کند.
منطقههای مختلف ممکن است دسترسی به مواد اولیه متفاوتی برای بافت فرش داشته باشند. به عنوان مثال، برخی مناطق ممکن است به دسترسی به پشم گوسفندان خاصی داشته باشند که به کیفیت و ویژگیهای فرش تولیدی تأثیر بگذارد. به طور مثال پشم حاصل ازگوسفندان مناطق کوهستانی بسیار با پشم حاصل از گوسفندان مناطق پست و مراتع تفاوت دارد.این موضوع را می توان در فرش های هریس به خوبی مشاهده کرد.
هر منطقه ممکن است دارای سبک و طرح خاصی برای فرش دستباف باشد که به فرهنگ و سنت آنجا مرتبط باشد. برای مثال، فرشهای دستباف با طرحات هندسی متمرکز در یک منطقه ممکن است با فرشهای دستباف با طرحات گل و گیاهی در منطقهای دیگر تفاوت داشته باشد.
شهر و استان محل بافت فرش ممکن است بر کیفیت فرش های دستباف تولیدی اثر بگذارد. برخی مناطق ممکن است برند خاصی برای بافت فرش داشته باشند که به اعتبار و کیفیت آنها اضافه کند. همچنین تعداد گره های موجود در یک سانتی متر مربع از فرش با توجه به منطقه بافت فرش متفاوت می باشد .
کشور و شهر و استان تولید فرش اثر مستقیمی بر روی قیمت فرش دارد .به طور مثال فرش های ابریشمی بافته شده در شهر قم و زنجان و مراغه با اینکه از طرح و دیزاین و مصالح بافت مشترک استفاده می کنند اما دارای قیمت های بسیار متفاوتی هستند که علت آن منطقه بافت متفاوت آنها است .این مسله در مورد فرش های نائین و فرش های طرح نائین که در مناطق دیگر بافته می شوند نیز مصداق دارد .
در هر منطقه از نوع گره های خاصی برای بافت فرش استفاده می شود که هر گره دارای کیفیت خاص خود بوده و این مسله بر روی قیمت و عمر فرش تاثیر بسیار زیادی دارد.به طور مثال در یک منطقه از گره ترکی برای بافت فرش استفاده می شود و در منطقه دیگر از گره فارسی برای بافت فرش استفاده می گردد.
در فرش های دستباف از 2 نوع رنگ استفاده می شود .رنگ های گیاهی که از مواد طبیعی به دست می آید و رنگ های شیمیایی که از ترکیبات شیمیایی به دست می آید و در فرش های دستباف در منطق مختلف از رنگ شیمیایی و در برخی مناطق دیگر از رنگ طبیعی و در برخی مناطق از ترکیب آنها استفاده می شود که بر روی محصول نهایی اثر بسیار بالایی دارد.
فرش دستباف یک اثر هنری بوده و یکی از عوامل بسیار موثر در قیمت و ارزش آن منحصر به فرد بودن و کمیاب بودن برخی از آنها می باشد.اگر تعداد موجود از فرش بافته شده در یک منطقه کم باشد به صورت خودگار ارزش آن فرش به دلیل کمیاب بودن آن افزایش خواهد یافت .
در کل، محل بافت فرش دستباف میتواند یک نقش مهم در تعیین ویژگیها و مشخصههای فرش داشته باشد و هر منطقه ممکن است تأثیرات مختلفی داشته باشد.
در این بخش ما فرش های دستباف تولید شده در منطقه گیلان و مازندران و کلار دشت و فرش های ترکمن را که توسط تولید کنندگان و فروشندگان فرش دستباف در بازار انلاین فرش دستباف دفه زن عرضه شده است دسته بندی نموده ایم .
آشنایی با فرش های منطقه شمالی ایران :
به نظر میرسد که در میان انواع فرشهای شمال ایران، قالی و قالیچه تیموری و قالی طبری، که دو نمونه مهم از فرشهای دستباف این منطقه بودند، به دست فراموشی سپرده شدهاند. در حال حاضر، شمال ایران بیشتر به فرشهای ترکمن دستباف شناخته میشود، و یک یا دو مرکز فرشبافی در غرب مازندران و مرکز گیلان، چون کلاردشت و لاهیجان نیز وجود دارد.
به گواهی متون تاریخی، روزگاری فرش طبری نیز در صدر اموال و داراییهای با ارزش در ایران شناخته میشد. احتمالاً این فرش در دوران حکومت دیلمیان توانسته بود رشد و توسعه بیشتری پیدا کند و با توجه به توجه شاهان این سرزمین، شهرتی عام پیدا کند. چیزی که متأسفانه امروز اثری از آن دیده نمیشود.
فرشهای شمال ایران، شامل فرش ترکمنی، فرش کلاردشت، فرش لاهیجان، گلیم و گبه و جاجیم شمالی است. تاثیر گرفتن از انواع فرشهای فلات مرکزی ایران نیز شاخهای جدید در فرش دستباف شمال ایران پدید آورده است. در مجموع، پیدا کردن انواع فرش ایرانی با طرح و سنت طبری در شمال ایران امروزه کاری سخت است. گرچه کارگاههای فرش دستبافی در سرتاسر مازندران و گیلان و گلستان به بافت طرح و نقشهای رایج ایرانی ادامه میدهند، اما بخش مهمی از این متن به معرفی مهمترین فرشهایی که در میان انواع ایرانی در شمال کشور بافته میشود، اختصاص دارد، که همان فرش ترکمنی است.
همچنین باید ذکر کرد که در میان انواع فرشهای شمال ایران، گلیم، گبه، جاجیم، نمد و نمدفرش هنوز هم جایگاه ویژهای دارند و این منطقه، یکی از مراکز اصلی بافت این زیراندازهای سنتی است .
مشخصات فرش ترکمن:
فرشهای ترکمنی، به عنوان مهمترین دستبافته قوم ترکمن در سراسر ایران شناخته میشوند. قالیچههای ترکمنی به عنوان پشتی نیز در خانههای ایرانی مورد استفاده قرار میگرفتند. تاریخ قوم ترکمن در جغرافیای میانه آسیا، شامل ایران، ترکمنستان، افغانستان، ترکیه و قفقاز بوده و در این مناطق ریشهها و نشانههایی از آنها دیده میشود.
فرشهای ترکمنی امروزه با طرح و نقشههایی مشابه انواع فرش دستباف آناتولی در ترکیه دیده میشوند. در گذشته، از فرش ترکمن به عنوان نمایانگر نژاد و تبار ترکمنها استفاده میشد و طرحهای آن نشانی از خاندان ترکمنها بود.
از جمله مهمترین فرشهای ترکمنی، قالی یموت است که توسط طایفه یموت بافته میشود و طرحهای هندسی آن به وفور در میان پشتیهای ترکمنی دیده میشود. فرش ترکمن در شمالشرقی ایران، شامل گلستان و خراسان شمالی بافته میشود و در دسته فرش دستباف روستایی و عشایری قرار میگیرد.
این فرش از تار و پود پشمی و پنبهای و با استفاده از گره ترکی و فارسی بافته میشود. اما در حال حاضر، از میان انواع فرشهای شمال ایران، فرش ترکمن دستباف به عنوان محصول اصلی این منطقه شناخته میشود، در حالی که سنت فرش طبری بهطور کلی فراموش شده و جایش را به فرشهای جدید داده است.
برای مشاهده فرش ترکمن که در منطقه کردستان و شهر ها و روستا های اطراف آن اینجا را کیلیک کنید .
در دو هزار سال قبل از میلاد، مردمی در سرزمین طبرستان زندگی میکردند که از شرایط جسمانی پرهیبت و تنومندی برخوردار بودند. زمانی که اقوام آریایی از نواحی شمال شرقی ایران به این سرزمین وارد شدند، با مقاومت سرسختانه بومیان روبهرو شدند. این بومیان دیو را به عنوان یکی از خدایان خود میپرستیدند و آریاییها آنها را شیاطین مینامیدند. این امر در فرهنگ دهخدا ذیل کلمه "دیو" به آن اشاره میکند. امروزه، مردم کلاردشت به موجوداتی گفته میشود که دارای پیکری ستبر و نیرومند هستند و بعضی از مکانها و آثار قدیمی این منطقه هنوز هم تحت عنوان "دیو تندیر" یا "دیو چهر" شناخته میشوند.
تغییرات شگرفی در زندگی و تاریخ این بومیان با مهاجرت آریاییها در دو هزار سال قبل از میلاد رخ داد. در دورههای بعد نیز مهاجرتهای دیگری اتفاق افتاد و اقوام بیشتر به این منطقه کوچ داده شدند. این تفاوتها منجر به بروز اختلافاتی شد که حکومتهای اقتدارگر از آن بهرهمند شدند.
با اینکه منطقه کلاردشت در طول تاریخ نقش مهمی داشته است، اما امروزه شناخت و تحقیق درباره آن برای شناخت بهتر فرهنگ و هویت مردم آن بسیار مهم است. تا مدتی قبل، فرش بافی به نحو چشمگیری در این منطقه رواج داشت، اما متأسفانه به دلیل تغییر شرایط اجتماعی و اقتصادی، این صنعت به توقف کامل رسیده است.
فرشهای کلاردشت از طرحهای متنوعی برخوردار هستند که اکثراً از طبیعت الهام گرفته شدهاند. رنگهای استفاده شده نیز اغلب رنگهای مرده و طبیعی مانند قرمز تیره، آبی تیره و قهوهای است. الیاف استفاده شده در گذشته از پشم بوده، اما از چندین دهه پیش از نخ استفاده میشود.
با توجه به کیفیت فرش، گرهها به صورت فارسی باف نامتقارن هستند، اما به ندرت در بعضی از فرشها گره ترکی متقارن هم دیده میشود. نوع دار فرشها نیز بیشتر دار طولی یا عرضی است.
خریداران عمده فرش کلاردشت علاوه بر بازارهای داخلی، کشورهایی مانند آلمان، اتریش، فرانسه، ایتالیا و کانادا و نیز امیران خلیج فارس هستند. اما متأسفانه در حال حاضر، صنایع فرش کلاردشت به توقف کامل رسیده و تعداد کمی از مردم این منطقه به این کار مشغول هستند.
برای مشاهده فرش کلاردشت که در منطقه کردستان و شهر ها و روستا های اطراف آن اینجا را کیلیک کنید .
استان گیلان و نواحی جنوبی حاشیه دریای خزر به دلیل رطوبت هوا، در حفظ آثار تاریخی با مشکل مواجه بودهاند. از نظر آثار تاریخی، این منطقه در مقایسه با نواحی خشک ایران کمتر از آثار ماندگاری برخوردار است، اما از آثار بدست آمده در مناطق کوهستانی و کوهپایهها مانند اشکور، دیلمان، رودبار و تالش میتوان به عنوان مهمترین مراکز تمدن از هزاران سال قبل در ایران اشاره کرد. آثار باستانی با سابقه بیش از ۱۰ هزار ساله در منطقه اشکور و جام معروف مارلیک در رودبار، اثباتی از حضور انسان در این منطقه چشمگیر است.
با توجه به رطوبت هوا در منطقه، بازماندن ساختمانها و لباسها و منسوجات در اینجا برای مدت زمان طولانی بسیار ممکن به نظر نمیرسد، اما این وضعیت دلیلی بر عدم رشد صنایع در گیلان نبوده و نخواهد بود.
درباره مبدأ دقیق قالیبافی در این سرزمین و توسط کدام قوم آغاز شده، اطلاعات دقیقی موجود نیست. اولین اطلاعات مربوط به دوره مفرغ (۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد) است که درباره کار قالیبافی از سوی "ا.ن.خلوپین" گزارش شدهاست. کارهای قالیبافی از گورهای عصر مفرغ در ترکمنستان و شمال ایران کشف شدهاند.
در دورههای قبل از اسلام، همچون دوران حکومتهای هخامنشی، اشکانی و ساسانی، نشانههای قالیبافی در ایران پیدا شده است. در بعضی مواقع، حکومتها بیشتر به این صنعت توجه کردهاند، در حالی که در دورانهای دیگر به دلیل تنشها و نابسامانیهای سیاسی، رکودی رخ داده است.
با اینکه اطلاعات دقیقی از دورههای قدیمی درباره قالیبافی گیلان وجود ندارد، اما با توجه به مطالبی که در قرون بعدی به دست آمده و توسعه قالیبافی در گیلان، میتوان نتیجه گرفت که این صنعت ریشهای دیرینه داشتهاست.
منابع تاریخی از قرون اولیه هجری حکایت میکنند که در زمانهای اولیه اسلامی و تحت امر خلفای عرب، قالیبافی در بسیاری از مناطق ایران وجود داشته است. از مهمترین این منابع، کتاب "حدود العالم" است که در سال ۳۷۲ هجری قمری تالیف شده و به توصیف شهرها و تولیدات آنان میپردازد.
در دوران صفویان، هنر قالیبافی در ایران به اوج خود رسید. در کنار قصرهای پادشاهان، کارگاههای چندکاره برای تولید منسوجات و شال ابریشمی برای خاندان سلطنتی و همچنین قالیبافی توسعه یافت. شاهان صفوی برای حفظ اصالت بافندگی، دستور دادند که هر منطقه بر اساس روش خودش قالی ببافد.
در دوره معاصر، به دلیل رفاه نسبی در استانهای گیلان و مازندران ناشی از منابع طبیعی و امکانات گردشگری، تقاضا برای قالیبافی کاهش یافته و بیشتر به صادرات معطوف شدهاست. اما امروزه همچنان قالیبافان در گیلان به عنوان یک شغل خانگی مشغول هستند و تعدادی کارگاه قالیبافی هم در این استان وجود دارد.
در کل، با توجه به وجود ابریشم و منابع طبیعی دیگر در گیلان، این استان پتانسیل زیادی برای توسعه قالیبافی دارد، اما تاکنون بسیاری از مواد اولیه مورد نیاز از استانهای دیگر تهیه میشدهاند، که اگر اقدامات لازم انجام شود، میتواند به ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در این منطقه کمک کند.
برای مشاهده فرش گیلان که در منطقه کردستان و شهر ها و روستا های اطراف آن اینجا را کیلیک کنید .
در این صورت شما می توانید از بخش تماس با ما ، (برای ورود به بخش تماس با ما بر روی این قسمت کیلیک کنید) در مورد فرشی که تمایل به خرید آن را دارید برای ما پیام گذاشته شماره تماس خود یا ایمیل خود را وارد کنید تا در اولین فرصت فروشگاهی را که فرش مورد نظر شما را داشته و از نظر قیمت فرش و فاصله فروشگاه با شما در بهترین شرایط می باشد به شما معرفی کنیم .
اگر در این بخش محصولی را که از نظر رنگ ، اندازه ، طرح ، قیمت و و یا سایر فاکتور های مد نظر شما مطابقت داشته باشد مشاهده نمی کنید می توانید محصول مورد نظر خود را مستقیما به ما سفارش دهید . ما فرش مورد نظر شما را در بین محصولات بیش از 500 فروشگاه و تولیدی فرش دستباف که با مجموعه ما همکاری می کنند جستجو کرده و یافته و به شما معرفی خواهیم کرد.
برای سفارش فرش مورد نظر خود بر گزینه ( فرم سفارش خرید فرش ) و یا بر روی ( اینجا ) کیلیک کنید و در فرم باز شده مشخصات محصول خود را درج نمایید تا همکاران ما در اولین فرصت فرش مورد نظر شما را پیدا کرده و نتیجه را به شما اطلاع دهند .
میلیون – میلیون
هیچ موردی مطابق با معیار جستجو یافت نشد
هیچ موردی مطابق با معیار جستجو یافت نشد
هیچ موردی مطابق با معیار جستجو یافت نشد
هیچ موردی مطابق با معیار جستجو یافت نشد
هیچ موردی مطابق با معیار جستجو یافت نشد
هیچ موردی مطابق با معیار جستجو یافت نشد
هیچ موردی مطابق با معیار جستجو یافت نشد
هیچ موردی مطابق با معیار جستجو یافت نشد
شرکت ما با بیش از 65 سال سابفه در زمینه خرید و فروش و صادرات فرش دستباف از 5 سال قبل فعالیت خود را بر روی بازار های انلاین متمرکز نمود و در همین راستا بازار دفه زن شکل گرفته است.
هدف این بازار ایجاد ارتباط مستقیم بین تولید کنندگان و فروشندگان فرش دستباف ایرانی از یک سو و خریداران داخل ایران و خریداران خارج از ایران و فروشگاه های فرش دستباف در خارج از ایران از سوی دیگر می باشد